lørdag 2. desember 2017

28 dager til termin

I dag er det nøyaktig 4 uker til termin. 28 dager. Bare 4-5% av barn blir født nøyaktig på termin, men en gang mellom 38 uker og 42 uker er vanlig, og fødselen kan også skje før. Den kan skje i morgen, for alt jeg vet! Jeg håper jo ungen drøyer med å komme ut til januar 2018, men det er helt utenfor min kontroll.

Men uansett om han kommer i morgen eller i midten av januar: Om under seks uker kommer jeg til å ha et spedbarn i armene. Mitt barn. Det føles helt sinnsykt. Uvirkelig. Det vil være ganske nøyaktig 3 år siden vi begynte å prøve å få barn, og jeg trodde til slutt at det ikke var mulig.

Jeg er fremdeles redd for at det ikke er mulig. Jeg vet om en håndfull kvinner i min utvidede omgangskrets som har mistet et barn de siste ukene før fødselen. (Selvsagt kjenner jeg mange fler som har født friske, levende barn, men det er liksom ikke de jeg tenker mest på...) Så jeg er redd for at noe skal skje. Det er overhodet ikke sannsynlig, men jeg er redd for det likevel.

Man slutter visstnok ikke å være redd for å miste barna sine, da. Det sier i hvertfall alle jeg snakker med som har barn. Ikke en gang når de blir voksne. Man blir bare redd for at litt andre ting skal skje med dem. Så dette er sannsynligvis noe jeg bare må bli vant til, og forsøke å ikke å fra vettet i prosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)