tirsdag 29. september 2015

Fremgang: Samme kondis, mer styrke

Jeg hoster fremdeles, og selv om jeg har sluttet på nesespray og trappet ned til normal dose astma-medisiner, så føler jeg meg fremdeles litt forkjølet. Pusten er ikke der den burde være, og jeg har fremdeles whiskey-stemme.

Men trene har jeg gjort likevel. Torsdag i forrige uke var første dag tilbake. Da gjorde jeg ca tre fjerdedel av en vanlig treningsøkt. Oppvarming på 15-20min og noen av styrkeøvelsene jeg vanligvis gjør. Så orket jeg ikke mer, og dro hjem.

På søndag, så ryddet jeg tepper og jakker av ergometersykkelen vi har stående i stua. Så syklet jeg i 20 minutter. Ikke veldig fort eller veldig slitsomt, men bedre med litt fysisk aktivitet enn ingenting. Håper jeg.

I dag var jeg tilbake på Frisklivssentralen, og kjørte en ordentlig treningsøkt. Oppvarming 17 minutter på sykkel, deretter ca 12 minutter på tredemølle. Jeg forsøkte meg på en ny 6-minutterstest, ala det jeg tok da jeg begynte der (gå raskest mulig, ikke løp, i 6 minutter. Prøv å komme så langt som mulig). Sistgang klarte jeg 0,4 miles (ja, den tredemøllen måler i miles). I dag klarte jeg 0,39 miles. Ingen bedring, altså, men så har jeg også vært syk i snart tre uker.

Til gjengjeld så har jeg ikke blitt svakere: På knebøy på torsdag brukte jeg en vekt på 6kg i hver hånd. Det er en stor økning fra tidligere, da jeg har brukt 3kg og 4kg. Jeg har hele veien visst at jeg kunne ta mer, men når 3x10 knebøy gjør meg så støl at jeg nesten ikke har kunnet gå i trapper... Da er 3kg i hver hånd nok. Men nå var jeg lei av å tøyse rundt med små håndvekter. Jeg husker å ha kunnet ta 40kg i knebøy, så totalt 6-8kg er jo bare småtteri.

Totalvekt på 12kg på torsdag gjorde meg støl, men ikke så fryktelig. Så i dag spurte jeg en av veilederne der om råd, og fikk klarsignal til å begynne å jobbe med ordentlig vektstang på skuldrene. Vektstangen alene veier 20kg, og det holdt for nå. Det er jo nesten en dobling av vekten fra forrige uke! Tre omganger med 10 repetisjoner ga meg skikkelig puls, men det var gøy å være tilbake til å bruke en ordentlig vektstang igjen.

Hvor gøy lårene mine syns det er i morgen, det er en annen sak...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentaren din blir publisert så snart den har blitt godkjent. (Denne manuelle godkjenningsprosessen er for å unngå at bloggen blir oversvømmet med spam.)